Information till dig som fått en faktura från oss. Läs mer
- Hem
-
Kundservice
-
Fakturafrågor
Fakturafrågor
Vi har nyligen genomfört ett systembyte och i samband med det infört några nyheter som berör dig som kund på följande sätt.
Tillfälligt stopp för betalning via autogiro
Om du vanligtvis betalar din kvartalsfaktura via autogiro behöver du betala din faktura manuellt under perioden oktober till andra kvartalet 2023. Du får en pappersfaktura eller e-postfaktura av oss, om du har ansökt om e-faktura via din bank får du den digitalt. Läs mer om vad som gäller dig som autogirokund.
Nytt utseende på fakturor
Våra fakturor har nytt utseende. Klicka på bilden för en större version.
Ny avsändare av e-postfakturor
Vi anlitar ett företag som heter Ropo Capital för distribution av våra fakturor. Det innebär att e-postfakturor skickas ut från SRV återvinning med följande avsändaradress: systemnotifieringar@ropocapital.se.
Betala med Swish
Du kan betala fakturor från oss med hjälp av Swish. Skanna QR-koden som syns i fältet längst ner på fakturan eller ange nummer 1234168993.
Nytt bankgironummer
Vi har bytt fakturaleverantör och i och med bytet fått ett nytt bankgironummer, 5934-8185. Vi har nu stängt ner vårt gamla bankgironummer för betalningar.
Digital brevlåda
Om du tidigare fått en pappersfaktura från oss men är ansluten till en digital brevlåda så kommer din faktura fortsättningsvis att skickas dit.
Betalningar från utlandet
Om du befinner dig utomlands och ska betala din faktura kan du ange IBAN: SE7595000099603421101944 och BIC: NDEASESS.
Fakturaperioder
Årsavgiften för ditt abonnemang fördelas på fyra fakturor som sprids ut över året.
Tabell över fakturaperioder 2023
Fakturaperioder 2023 | Kund tillhanda |
---|---|
Faktura 1, januari - mars | April |
Faktura 2, april - juni | Juli |
Faktura 3, juli - september | Oktober |
Faktura 4, oktober - december | Januari |
E-faktura
För dig som är ansluten till en internetbank erbjuder vi elektronisk faktura, så kallad e-faktura, i stället för pappersfaktura.
E-faktura skickas med samma intervall, kvartalsvis. När du loggar in på din internetbank får du ett meddelande om att du har en e-faktura att betala. Du kan se din faktura och betala den i banken. Alla uppgifter såsom OCR-nummer och förfallodatum är redan ifyllda.
Anmälan om e-faktura gör du via din internetbank. Den personens personnummer som är angivet hos oss som betalningsansvarig måste anges även i banken, för att det ska fungera.
Faktura till din e-post
Om du inte har internetbank men inte vill ha en pappersfaktura kan du ansöka om att få din faktura till din e-postadress. Kontakta kundservice så hjälper de dig.
Autogiro
Tillfälligt uppehåll för betalningar via autogiro
Vi har gått över till ett nytt system som påverkar hanteringen av inbetalningar via autogiro. Under en övergångsperiod kommer vi inte kunna erbjuda tjänsten autogiro. Du som är autogirokund hos oss idag kommer behöva betala din kvartalsfaktura för januari manuellt. Du får din faktura via post eller e-post. Om du har ansökt om e-faktura via din bank får du fortsatt en e-faktura.
Du behöver inte ansöka om autogiro på nytt. Betalning via autogiro startar igen när arbetet är klart och vi meddelar dig när det är igång igen. Du kan naturligtvis återkalla autogiromedgivandet när som helst, men då startar det inte automatiskt. Vi beräknar vara klara under första kvartalet 2023.
Autogiro är ett smidigt sätt att betala din faktura. Betalningen dras automatiskt från angivet konto på förfallodagen. Du anmäler att du önskar betala via autogiro på din internetbank.
För att ansluta dig till autogiro behöver du ha:
- Internetbank
- SRVs organisationsnummer 556053-7515
- Ditt kundnummer hos SRV som finns på din faktura
Vi behöver ditt kundnummer som betalnings-ID eller kundreferens så att vi vet vem som har betalat.
Enligt lag behöver vi tala om för dig hur mycket vi kommer att dra från ditt konto, därför kommer du som autogirokund få ett utskick via brev eller e-post. Detta sker i samband med den första faktureringen.
Med hänsyn till miljön rekommenderar vi att du anger din e-postadress så att vi kan avisera dig via e-post. Ansluter du dig till autogiro via din internetbank behöver du därför kontakta oss och ange din e-postadress.
För företag: Bli fakturakund på Gladö återvinningsanläggning och Farligt avfall
Vill du bli fakturerad behöver du registrera dig först. Det är viktigt att du fyller i samtliga uppgifter för att registreringen ska kunna behandlas. SRV återvinning AB kommer att ta en kreditupplysning på ditt företag.
Blankett: Registrera dig som fakturakund (PDF) Pdf, 689.5 kB.
För leverantörer
Är du leverantör åt SRV och ska fakturera oss gäller speciella regler som du hittar på en separat sida.
Formulär fakturafrågor
Beställ fakturakopia
Har du fått en påminnelse och önskar en kopia på fakturan?
Fyll i formuläret så skickar vi en till dig önskad väg. Kundnummer och fakturanummer hittar du på din påminnelse. Har du inte fått någon påminnelse men önskar en fakturakopia ber vi dig kontakta kundservice.
Återbetalning (företag)
Här kan du som företagskund som betalat för mycket få pengarna tillbaka
Fyll i alla fälten så får du pengarna insatta på ditt konto så fort vi fått in och behandlat ditt ärende.
Fakturafråga
Vi hjälper dig gärna om din faktura väcker frågetecken
Fyll i formuläret så kontaktar vi dig så snart vi fått in ditt ärende!
Vanliga frågor
Då skickar vi en påminnelse via posten med en påminnelseavgift på 60 kr.
Kontakta vår kundservice.
Via din internet-bank. Tillvägagångssättet varierar mellan olika banker. Gå in på e-faktura på internet-banken så hittar du förmodligen instruktioner där. Ofta ligger företagen som erbjuder e-faktura listade. Du väljer vilket företag du vill ha e-fakturor från och fyller i anmälan. När du anmäler dig till SRV återvinning måste du ha ditt kundnummer tillgängligt.
Ja, både privatpersoner och företag kan få faktura som PDF via e-post.
Gör så här (förutsatt att du inte har fått en ny faktura):
Antingen kan du själv dra du av det krediterade beloppet på nästkommande faktura. Eller så fyller du i formuläret för återbetalning och får pengarna insatta på ditt konto.
Har du betalat för mycket eller betalat samma faktura två gånger behöver du fylla i formuläret för återbetalning så ser vi till att du får pengarna tillbaka.
Ja, SRV använder HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) på hemsidan vilket är ett kommunikationsprotokoll för internet som skyddar data från manipulation och avlyssning mellan användarens dator och webbplatsen. Detta illustreras med ett lås i adressfältet före srvatervinning.se. Med HTTPS skyddas dina uppgifter på tre nivåer: kryptering, datasekretess och autentisering. Läs mer om säkerheten på hemsidan.
Kontakta kundservice så tar vi reda på vad som kan ha blivit fel.
Snabblänkar
Uppdaterad