SRV med i nytt initiativ för att minska skräpet i Stockholms skärgård i sommar

Inför sommarsäsongen lanseras initiativet ”I skärgården hjälps vi åt” för att minska nedskräpningen i Stockholms skärgård. Bakom satsningen står Håll Sverige Rent tillsammans med flera kommuner, företag och organisationer.

Publicerad: 2026-06-02

När fler besökare söker sig till skärgården under sommarmånaderna ökar också belastningen på avfallssystemen. Under några få veckor stiger mängden skräp kraftigt, vilket ofta leder till överfulla papperskorgar och återvinningsstationer. Och i förlängningen mer nedskräpning.

För att möta utmaningen går flera aktörer, bland annat SRV återvinning, nu samman för att sprida gemensamma budskap på öar, i hamnar och på populära besöksmål i skärgården.

Två enkla uppmaningar

  1. Ta med skräpet hem
  2. Ta hand om skärgårdspanten

Kampanjen lyfter särskilt fram två viktiga budskap till besökare, att ta med skräpet hem och att ta hand om skärgårdspanten. Tanken är att små insatser från många personer ska göra stor skillnad för miljön.

Brett samarbete

Initiativet är ett samarbete mellan flera aktörer, däribland Värmdö kommun, Norrtälje kommun, Kungliga Svenska Segelsällskapet (KSSS), Skärgårdsstiftelsen, Roslagsvatten, SRV återvinning, Coca-Cola i Sverige och Pantamera/Returpack.

Genom att arbeta tillsammans hoppas man kunna nå ut brett och bidra till en renare och mer hållbar skärgård under sommaren.