Fallfrukt kan du lämna på återvinningscentralen mellan 9 augusti och 13 november. Läs mer
Beställ matavfallspåsar
Är du butiksägare och har slut på matavfallspåsar beställer du nya här.
Är du privat kund hämtar du dina matavfallspåsar i utvalda butiker i din kommun. Information om var du hämtar dina matavfallspåsar hittar du på Vanliga frågor och svar om matavfall.
Jag vill beställa pallar med matavfallspåsar till vår butik
Leveranstid 5 arbetsdagar.
Vanliga frågor
Att sortera ut matavfallet är ett steg i ledet mot ett mer hållbart samhälle, i genomsnitt slänger varje svensk minst 70 kg matavfall om året. Avfall som inte bara kan bli biogas utan även biogödsel. I Sverige är målet att samla in 35 procent av matavfallet.
När det är minusgrader rekommenderar vi att ställa matavfallspåsen på hyllan som är monterad i kärlet, då fryser påsen i sig och riskerar då inte att frysa fast i själva kärlet. Du puttar bara ner påsen när du går ut med nästa. Här finns fler användbara tips för att undvika att påsarna fryser fast.
OBS! Det är fastighetsägarens ansvar att ta loss ev fastfrusna påsar i kärlet.
Våra chaufförer har ingen möjlighet/ansvar att gå ut och spetta loss fastfruset avfall ur kärlet.
Om avfallet är fastfruset vid ordinarie hämtning gör vi inga extrahämtningar utan debitering.
Låt matavfallet rinna av i slasken innan du lägger det i papperspåsen, använd en slaskskrapa. Använd hållaren du får med kärlet, den är ventilerad och förebygger att påsen går sönder och sprider lukt.
Går kärlet sönder, eller försvinner kontaktar du kundservice så får du ett nytt utan kostnad. Rengöring av kärlet ansvarar du som kund för.
Jag har glömt dra fram kärlen inför tömning
Om du vid enstaka tillfällen glömmer att dra fram båda kärlen kan du beställa en extra tömninga via det här formuläret Länk till annan webbplats.. Skulle det vara så att enbart det bruna kärlet saknas vid återkommande tillfällen meddelar vi dig som kund att om vi inte ser en bättring så kommer det leda till du blir tvungen att betala felsorteringsavgift.
Bortrest
Om kärlen inte står framrullade vid enstaka tillfällen vid varje tömning utfärdar vi ingen felsorteringsavgift. Vi utgår då ifrån att du antingen glömt att dra fram kärlen inför tömningstillfället eller att du är bortrest. Står dina kärl permanent vid farbar väg kan vi notera om det ligger restavfall i det gröna kärlet men inte något matavfall i det bruna.
Uppdaterad